Budowa baz subskrybentów jest podstawą w planowaniu działań marketingowych.

Im bardziej rozbudowana jest baza danych, tym bardziej efektywna staje się kampania e-mailingowa. Zbieranie samych adresów e-mail od subskrybentów powoduje, iż rozsyłane newslettery trafiają do anonimowego, masowego odbiorcy. Jeśli natomiast w bazie znajdują się informacje o płci, wieku czy preferencjach subskrybentów, a także to, czy dana osoba jest już klientem firmy czy jest na razie klientem potencjalnym, możliwa jest personalizacja wiadomości i wysłanie różnych newsletterów do różnych grup – tak aby jak najcelniej trafić w ich potrzeby.

Budowa baz subskrybentów może odbywać się poprzez umieszczenie formularza zapisu do newslettera na stronie internetowej firmy, można również wysłać wiadomość do firm z prośbą o wyrażenie zgody na przesłanie oferty handlowej.

Budowanie bazy subskrybentów to scalanie danych już zdobytych przez firmę, rozbudowa posiadanej bazy o dodatkowe informacje bądź też tworzenie takiej bazy całkowicie od początku.